Een monteur als ambassadeur van jouw bedrijf

Een monteur als ambassadeur van jouw bedrijf

Je komt niet zomaar aan de deur

Wie gebruik maakt van monteurs in de buitendienst van zijn bedrijf weet dat een monteur als ambassadeur van jouw bedrijf fungeert. Een bedrijf heeft immers een bestelling gedaan van apparatuur bij jouw bedrijf of er moet onderhoud worden gedaan. Zij verwachten een monteur aan de deur die kennis van zaken heeft. Daarnaast is een monteur ook het visitekaartje van een bedrijf; dat is iets waar niet elke monteur het volle besef van heeft. Wie nieuwe monteurs in dienst neemt zal dan ook moeten kijken naar een aantal vaardigheden bij het personeel.

Vind maar eens goed personeel

Het is moeilijk om goed personeel te vinden tegenwoordig. Monteurswerkzaamheden worden dan wel geleerd op de MBO opleiding; als bedrijf moet je nog een behoorlijk scholing daarna geven. Het personeel is dus niet gelijk klaar om naar een klant toe te worden gestuurd. Er moet eerst een training in het bedrijf zelf worden gegeven waarbij de specifieke werkzaamheden worden aangeleerd. Daarnaast moeten er sociale vaardigheden worden aangeleerd en dat is het punt waarop het nogal eens mis gaat.

Communicatie als speerpunt

Een belangrijk deel van de sociale vaardigheden is de communicatie. We hebben het dan niet alleen over communicatie tussen klant en de monteur maar ook tussen de monteur en de binnendienstmedewerker van zijn werkgever. Samen met de mate van betrouwbaarheid in het nakomen van afspraken en het vergroten van het commerciƫle inzicht van een monteur zijn dit zaken die worden aangeleerd tijdens een specifieke vakcursus. Zo weet je zeker dat je met een monteur een goed visitekaartje afgeeft bij de klant. Jij wil immers je klant behouden en je klantenkring uitbreiden. Een dergelijke opleiding is dan ook geen uitgave maar een investering; je verdient de kosten vanzelf weer terug over een korte termijn.